W sektorze transportu nic nie stoi w miejscu, a szczególnie dotyczy to projektowania pojazdów kolejowych. Fotele z redukcją hałasu, strefa budżetowa dla krótkich podróży, fotele, które można przestawić tak, aby uwzględnić godziny szczytu i poza szczytem, innowacyjne systemy oczyszczania powietrza i wiele innych. Kilka lat temu Niemieckie Koleje Państwowe opracowały tzw. "Ideas Train" - makietę pociągu pokazującą optymalizację projektu. Jest to bardzo widoczny przykład ciągłego wprowadzania innowacji w pojazdach szynowych.
Jednak nie wszystkie innowacje są tak widoczne. Weźmy na przykład zarządzanie kablami w pojazdach szynowych. W dzisiejszych czasach przeciętny pociąg dużych prędkości ma około 200 km kabli i przewodów. To mniej więcej tyle samo kabli, co w samolocie odrzutowym Airbus A380. Jako pasażer nie widzisz żadnego z tych przewodów, ale doświadczasz ich zalet, czy to w postaci ekranu wyświetlającego najnowszy film, który umieszczony jest na siedzeniu, czy też bezpiecznego systemu hamowania. A ilość kabli drastycznie rośnie. Prawdziwym wyzwaniem jest to, jak szybko i łatwo zainstalować kable, a także jak bezpiecznie utrzymać je na miejscu przy możliwie najniższych kosztach.
Paul Cocheril, EMEA Railway Market Manager w HellermannTyton, na co dzień ma do czynienia z takimi wyzwaniami w pociągach. "Podczas gdy kable i przewody we wcześniejszych pojazdach szynowych służyły głównie do rozprowadzania energii elektrycznej po pojazdach, dziś widzimy dane i sygnał przesyłane tam i z powrotem między wagonami a lokomotywą - dla komfortu pasażerów, ale także dla bardziej inteligentnej i wydajnej eksploatacji pociągu. W pewnym momencie stajesz przed pytaniem, jak poprowadzić cały ten kabel po opuszczeniu kanałów i korytek w podłodze lub suficie - na przykład wokół drzwi."
Tradycyjna metoda polega na zastosowaniu metalowych nitowanych kołków. "Jest to bardzo pracochłonne zadanie", wyjaśnia. "Najpierw trzeba zainstalować kołki, co utrudnia maksymalizację wydajności wstępnej konfekcji. Są one również stosunkowo ciężkie, więc dodają ciężar do pojazdu szynowego, bez żadnych szczególnych, dodatkowych korzyści konstrukcyjnych."
"Prawdziwym wyzwaniem jest to, jak szybko i łatwo zainstalować przewody i bezpiecznie utrzymać je na miejscu przy możliwie najniższych kosztach".
"Pierwsi użytkownicy w branży odchodzą od tego podejścia i zaczynają stosować klipsy EdgeClip, które są bardziej wydajnym rozwiązaniem" - mówi Paul. Klipsy wykorzystują istniejące krawędzie, aby mocno i bezpiecznie zakotwiczyć wiązkę kabli, nawet tam, gdzie występują silne wibracje.
EdgeClip - ukryty mistrz
HellermannTyton rozpoczął rozwój swojej serii EdgeClip w połowie lat 90-tych, głównie dla przemysłu motoryzacyjnego, gdzie waga i przestrzeń mają ogromne znaczenie. Ci "ukryci mistrzowie" mogą prowadzić kable i przewody w dowolnym kierunku. EdgeClip można łatwo wcisnąć ręcznie na krawędź, co oszczędza czas w porównaniu z metalowymi, nitowanymi kołkami mocowanymi w pojazdach szynowych za pomocą narzędzi. Są one idealne do wąskich przestrzeni i zastosowań, w których wiercenie otworów lub stosowanie klejów nie jest dozwolone. Ogromną zaletą jest to, że można je łatwo wstępnie zamontować na wiązce, co oszczędza producentom pociągów wiele czasu podczas ich budowy.
Następna generacja - prowadzenie dwóch kabli równolegle wzdłuż krawędzi
"EdgeClip został opracowany jako produkt niestandardowy, aby sprostać konkretnemu wyzwaniu, ale jak wiele naszych produktów, okazał się tak udany, że stał się produktem standardowym" - mówi Paul Cocheril. "Jest stosowany w wielu różnych gałęziach przemysłu, w tym w pojazdach kolejowych".
"EdgeClip można łatwo wcisnąć ręcznie na krawędź, co oszczędza czas w porównaniu z metalowymi, nitowanymi kołkami mocowanymi w pojazdach szynowych za pomocą narzędzi".
Rozwinięciem serii EdgeClip jest wersja, która umożliwia prowadzenie równolegle dwóch wiązek lub kabli, po jednej z każdej strony krawędzi. W HellermannTyton niektórzy nazywają go żartobliwie EdgeClip "Minnie Mouse", w nawiązaniu do postaci Disneya, ponieważ jest malutki i wygląda jakby miał te charakterystyczne "uszy".
"Zalety równoległego prowadzenia są oczywiste" - mówi Paul Cocheril. "W zależności od ciężaru wiązki, powiedzmy, że wiązka lub kabel musi być mocowany mniej więcej co 30 cm w poziomie lub co 50 cm w pionie, mówimy tu o znacznym obniżeniu kosztów procesu i czasu - potencjalnie nawet o dwie trzecie - w porównaniu z metodą "łączenia na styk", aby zabezpieczyć tę samą ilość wiązek lub kabli równolegle w wózku."
Metalowe "zęby" w sercu EdgeClip wytrzymują wibracje i podtrzymują ciężar. Wstępnie skonfekcjonowane z wiązką, wystarczy jeden prosty krok procesowy - bez konieczności użycia jakichkolwiek narzędzi - aby zabezpieczyć równoległe trasy kablowe. "Jeśli wziąć pod uwagę koszt metalowych kołków i czas poświęcony na ich instalację, EdgeClip jest wysoce wydajną i ekonomiczną opcją. Oszczędności są znaczne, a to może zmniejszyć presję na całkowite koszty."
Oszczędności nie dotyczą tylko początkowej produkcji pojazdu kolejowego. Według jednego z wiodących, międzynarodowych dostawców technologii kolejowych, średni okres eksploatacji pociągu wynosi 40 lat. Z reguły jednak pojazdy kolejowe są modyfikowane i remontowane, co najmniej raz w ciągu swojego życia, a to obejmuje zespoły kabli. Te są remontowane mniej więcej co 20 lat.
"Jeśli wziąć pod uwagę koszt metalowych kołków i czas poświęcony na ich instalację, EdgeClip jest wysoce wydajną i ekonomiczną opcją".
"To, co zaoszczędzisz na zespołach kabli i montażu w przeciętnym pociągu w 2022 roku, zostanie powtórzone - przynajmniej częściowo - później, gdy zespoły przejdą remont" - dodaje Paul Cocheril. "To sprawia, że stosowanie EdgeClip - a zwłaszcza takiego, który jest w stanie prowadzić wiązki równolegle - jest jeszcze bardziej atrakcyjne. Wystarczy wyobrazić sobie ogromny wzrost długoterminowych kosztów i czasu poświęconego na montaż w przypadku zastosowania metalowych kołków!"
Właściwości materiałowe EdgeClip i opasek sprawiają, że są one wysoce odpowiednie do stosowania w sektorze kolejowym. Opaska wykonana jest ze stabilizowanego termicznie poliamidu 6.6 (PA66HS), mocowanie z odpornego na promieniowanie UV poliamidu 6.6 (PA66W), a zacisk EdgeClip z podwójnie hartowanej i powlekanej stali. EdgeClip spełnia dyrektywę UE RoHS dotyczącą ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz spełnia europejską normę DIN EN 45545-2 dotyczącą ochrony przeciwpożarowej w pojazdach kolejowych i poziomu zagrożenia HL2 w wymaganiach R22, R23.
"EdgeClip od dawna są cichym bohaterem w wielu zastosowaniach przemysłowych, a obecnie są również na dobrej drodze do bycia produktem stosowanym w wielu aplikacjach w pojazdach kolejowych", mówi Paul Cocheril. "I oczywiście korzyści są zwielokrotnione, gdy ten sam punkt mocowania może być użyty do prowadzenia równoległych kabli, jak w przypadku naszej "Myszki Minnie". EdgeClip mogą być ukryte za okładzinami w pojazdach kolejowych, ale ich potencjał oszczędnościowy jest bardzo widoczny na linii końcowej."
Przetestuj nasze produkty w swojej aplikacji. Zamów bezpłatny pakiet próbek dla przemysłu kolejowego i przekonaj się o ich zaletach.